Contact

Oren naar verbetering

Drs. Inge van Wagtendonk - Staffunctionaris Kwaliteit en Patiëntveiligheid

Hoe wordt de kwaliteit van een ziekenhuis bepaald? Allereerst beoordelen de patiënten dat. Zij geven hun ervaringen weer in patiënttevredenheidsonderzoeken. Daarnaast vragen externe partijen zoals de inspectiedienst uiteraard gegevens van ons om de kwaliteit en veiligheid van onze zorg te bepalen en te toetsen aan landelijke normen.

Maar hoe breng je dit allemaal in kaart? Bij Ikazia zijn professionals dagelijks bezig met onderzoek, dataverzameling en het vertalen van cijfers naar heldere informatie. 

Inge werkt als staffunctionaris op de afdeling Kwaliteit en Patiëntveiligheid

Kwaliteit is het bestaansrecht voor een ziekenhuis

“Kwaliteit is voor iedere organisatie belangrijk, maar voor een ziekenhuis het bestaansrecht. Patiënten en medewerkers verlangen topkwaliteit en optimale veiligheid. Maar ook zorgverzekeraars willen graag weten welke prestaties hun verzekerden precies kunnen verwachten. 

De zaken die het ziekenhuis goed voor elkaar heeft wil je natuurlijk laten zien. En er is niets mooiers dan juist dingen voor de patiënt te verbeteren als uit onderzoek blijkt dat hier ruimte ligt.”

"Kwaliteit en patiëntveiligheid is nooit vanzelfsprekend"

Oren voor alles wat de kwaliteit verhoogt

Figuurlijk zijn wij de oren van de organisatie, zowel in het huis als in de buitenwereld. Ons vak is in basis heel theoretisch. 

In Ikazia is dit door de nauwe relatie met de zorg heel erg praktisch en concreet. Ik lees gegevens maar hoor de patiënten en collega’s daarachter. En ik zie direct resultaat van onze inspanningen. In het huis zelf, omdat de kwaliteit steeds weer verbeterd wordt én ook in de plaats van Ikazia op de verschillende ranglijsten. Het is telkens weer fijn als we een certificaat of keurmerk halen.

"Collega's maken het verschil in mijn werk"

Naast verslaglegging en het genereren van stuurinformatie heeft de afdeling Kwaliteit en Patiëntveiligheid ook een actieve rol in verbeterinitiatieven voor de praktijk . 

Als er duidelijk signalen van cijfers uitgaan, worden deze naar de werkvloer gecommuniceerd. Dat betekent veel interactie met collega’s en volgens Inge maken juist zij het verschil in haar werk.

Naast harde werkers zijn het hier ook mééwerkers

Ons werk bij Ikazia gaat over alle gangen van het ziekenhuis. Voor gegevensverzameling hebben we elkaar nodig. Dat contact vind ik erg leuk. Het zorgproces staat natuurlijk voorop, dus wij proberen de vloer zo min mogelijk te belasten. Maar collega’s begrijpen hier het belang van kwaliteitsborging en doen graag de moeite om daaraan bij te dragen. Het is hier echt geven en nemen.”

De afdeling Kwaliteit en Patiëntveiligheid is maar één voorbeeld van een scala aan overkoepelende en ondersteunende diensten. Heb jij oren naar een functie waarbij je achter de schermen bijdraagt aan goede zorg? En heb jij bijvoorbeeld ervaring in inkoop, planning en control of marketing en communicatie? Houd dan de vacatures in de gaten op deze site.